#1 2015-07-04 19:12:12

Niewiara

Tkacz Przeznaczenia

Punktów :   

Inne ważne informacje

1.Co to jest gra fabularna, RPG (z ang. role play game) zwana? Wpisując do skarbnicy wiedzy "RPG Wikipedia" otrzymujemy coś takiego. Odstraszające, prawda? Też tak myślę. Na analogiczne pytanie czym jest film, wikipedia odpowie, iż jest to "utwór audiowizualny, składający się ze scen, które z kolei składają się z jednego lub więcej (do kilkudziesięciu) ujęć". Hmm... jak widzimy, wikipedia jest równie dokładna, co nieprzydatna. Dlatego też zamiast tłumaczenia czym jest rpg, powiem co rpg ma do zaoferowania.

Książki, filmy, gry komputerowe i RPG.

Dlaczego czytasz książki? Dlaczego oglądasz filmy? Dlaczego grasz na komputerze? Z dokładnie tego samego powodu ludzie grają w rpg – żeby się dobrze bawić, żeby się odprężyć oraz dodatkowo - żeby się spotkać ze znajomymi.

Zamiast samotnego siedzenia i czytania kolejnego rozdziału książki, w którym to bohater, dokonuje kolejnego fatalnego (w naszym mniemaniu) wyboru, można przejąć inicjatywę i grupowo, wspierając się wzajemnie, dokonywać dokładnie takich wyborów jakie w danej chwili sami uznamy za słuszne.

Zamiast podczas filmu krzyczeć: „ON JEST ZA TOBĄ!!! UCIEKAJ!!!”, można znaleźć się w tamtym miejscu i samodzielnie wykrzyczeć te słowa. Nie po to, żeby uratować głównego bohatera, ale po to, żeby uratować głównego bohatera, który jest Twoim najlepszym przyjacielem i łączy was wspólna przeszłość.

Zamiast włączyć MMORPG i po raz setny iść na „mobki”, „goldfarmę” lub „raid”, przemierzając dokładnie te same lokacje co dzień wcześniej, z ekipą bez imion, w składzie: tank, striker, healer, buffer i debuffer , można zagrać w prawdzie RPG. Można eksplorować nikomu nieznane dotąd zakątki egzotycznych krain, z grupą wiernych przyjaciół i robić dokładnie to, na co ma się ochotę, a nie to, na co pozwala Ci gra. Wszystkie tajemnice świata, od górskich szczytów, po głębiny morskie, czekają tylko o na Ciebie i Twych przyjaciół.


2.No dobrze...  już wiesz, co oferuje RPG (jeśli nie wiesz, odsyłam do pierwszej części tekstu). Przejdziemy teraz do kroku drugiego.

Usiądź wygodnie w fotelu, zrób sobie herbatkę... i przypomnij sobie swój ulubiony świat. Książkowy, filmowy, serialowy czy wywodzący się z gry komputerowej. Daj sobie parę minut. Postaraj się skupić na tym, co jest dla Ciebie najważniejsze w tym świecie. Przypomnij sobie ważne wydarzenia jakich byłeś jedynie świadkiem, oszałamiające miejsca, które chciałbyś osobiście odwiedzić oraz intrygujące, przyciągające postacie, które chciałbyś poznać. Rozmarz się...

zastanów się co chciałbyś robić, gdybyś miał szansę znalezienia się w tym świecie? Bądź świadom, że wszystko jest na wyciągnięcie ręki. Musisz jednak dokładnie wiedzieć, czego chcesz.


3.W kroku drugim, zacząłeś proces zwany Tworzeniem Postaci. Stworzyłeś zalążek swojej pierwszej postaci i wybrałeś również świat (uniwersum), w którym miałaby żyć.



Tym razem, pójdziemy troszkę w innym kierunku, lecz ponownie przydadzą nam się ciepły fotel i herbatka.
Wyobraź sobie... Idziesz wieczorem przez miasto, które zmęczone po całym dniu powoli zapada w błogi sen. Mimo blasku księżyca, delikatnie jedynie przesłanianego przez rzadkie chmury, widoczność jest już niewielka. Czując nieprzyjemny zapach spalenizny, zauważasz paru nieszkodliwych bezdomnych, którzy grzejąc sobie ręce przy niewielkim ognisku, cicho rozmawiają. Opatulasz się ciaśniej ciepłym płaszczem i idąc dalej mruczysz coś o paskudnym świecie. Nagle, do twych uszu, dobiega słaby, kobiecy krzyk z zaułka. Odwracając się, widzisz starszą kobietę, która pchnięta przez wysokiego mężczyznę, upada na ziemię, a z jej ust wydobywa się cichy okrzyk bólu. Gdy podbiegasz, aby jej pomóc, poznajesz w kobiecie swoją sąsiadkę, którą dobrze znasz. Napastnik zaczyna uciekać wzdłuż słabo oświetlonego zaułka, a ty zauważasz, że kobieta krwawi...

Teraz nadchodzi najważniejszy moment. Musisz podjąć decyzję. Ograniczony jedynie przez swoją wyobraźnię, musisz postanowić co zrobisz.
- Wezwiesz kogoś na pomoc, a samemu pobiegniesz za napastnikiem?
- Wezwiesz kogoś na pomoc i polecisz mu bieg za bandytą?
- Wezwiesz kogoś na pomoc i w między czasie będziesz starał się utrzymać sąsiadkę przy życiu? Co jeśli i tak się wykrwawi?
- Nie tracąc czasu na wzywanie pomocy, pobiegniesz za napastnikiem i znacznie zwiększysz szanse jego załapania?
- Czy jeśli pobiegniesz i go dogonisz? Będziesz w stanie go obezwładnić?

4.Wiesz na czym polega podejmowanie wyborów, prawda? Musisz wiedzieć, że podejmowanie wyborów jest najważniejszym elementem gier fabularnych. Opis sytuacji z kroku trzeciego, jest właśnie częścią gry fabularnej. Mamy postać (Ciebie), mamy opisane wydarzenie i postać (Ty) musi zdecydować. W zależności od decyzji postaci, można opisać kolejne wydarzenie i postawić postać przed kolejnym wyborem. W ten sposób tworzy się fabułę. Kolejne decyzje, kolejne wydarzenia - wszystko to napędza i uzupełnia się wzajemnie. Dokładnie tak, jak w książce, filmie czy grze.



Osoba, która podejmuje decyzję za postać, nazywana jest Graczem, a osoba, która opisuje wydarzenia, nazywana jest Narratorem lub Mistrzem Gry.

Jaką decyzję podjęłaby postać, która została stworzona przez Ciebie w kroku drugim? Kim ona jest? Jakim jest człowiekiem? Czy w ogóle jest człowiekiem? W jakich czasach żyje? Jakie wartości są dla niej ważne? Czy jej decyzja byłaby taka sama jak Twoja? Może twoja postać ma większe możliwości i mogłaby to lepiej rozwiązać? Albo wręcz przeciwnie, ma mniejsze możliwości i nie mogłaby nic zrobić? Zastanów się nad tym. Zastanów się nad wszystkimi możliwościami, które podszeptuje Ci Twoja rozpędzona wyobraźnia.

W krokach trzecim i czwartym omawiane były wybory oraz ich rola w grach fabularnych. Niestety, w RPG, tak jak w życiu, nie ma pewnych rozwiązań (czuje się jak w reklamie banku albo ubezpieczalni). Każda decyzja, niesie z sobą ryzyko i zadaniem Gracza oraz jego Postaci jest minimalizacja zagrożenia. W jaki sposób?



Poprzez podejmowanie przemyślanych decyzji. Każda decyzja, może zależeć od wielu zmiennych, takich jak np. cechy otoczenia, poprzednie doświadczenia Postaci czy jej umiejętności. Wróćmy do sytuacji z zaatakowaną sąsiadką, aby dobrze zobrazować przykład. Gracz powinien przeanalizować jak najwięcej szczegółów dzięki zadawaniu odpowiednich pytań Narratorowi oraz własnemu osądowi:
- Są jacyś ludzie w pobliżu?
- Mam jakiś sposób, żeby kogoś wezwać, poza krzykiem (telefon, gwizdek, flara sygnalizacyjna itp.)?
- Znam się na pierwszej pomocy?
- Szybko biegam?
- Znam wielu ludzi w tej okolicy?
- Umiem walczyć?
- Boję się ciemności?
i dla niektórych równie ważne:
- Jak bardzo lubię swoją sąsiadkę?

Od tej decyzji, będzie zależało wszystko co stanie się później. Każde słowo, które padnie z ust Gracza, po deklaracji Narratora "Co robisz?", będzie brzemienne w skutkach (w tej, i w każdej innej sytuacji) i Postać Gracza będzie musiała ponosić konsekwencje podjętych wyborów. Możliwe, że będzie miała powody do dumy, po dokonaniu słusznego wyboru, ale może się zdarzyć, że pojawią się wyrzuty sumienia...

Wyobraź sobie, że zostałeś przy babci i udało Ci się ją uratować (rana okazała się powierzchowna), ale człowiek który zbiegł ukradł jej torebkę, w której znajdowało się 20.000$, świeżo wyciągnięte z banku oszczędności całego życia, przeznaczone na ślub córki. Co robisz?

Teraz wyobraź sobie, że zdecydowałeś się pobiec za napastnikiem, dzwoniąc w międzyczasie na pogotowie. Po pościgu, udało Ci się dopaść niedoszłego mordercę, który okazał się wysokim, lecz zaledwie trzynastoletnim gówniarzem, wychowankiem pobliskiego domu dziecka. Widzisz po jego twarzy, że jest często bity i krzywdzony. Co robisz?


Przykładowe rozgrywki :
Fantasy: http://lastinn.info/archiwum-sesji-z-dz … stori.html

Science Fiction: http://lastinn.info/archiwum-sesji-scie … rmada.html

Materiał zaczerpnięty ze strony http://rpguj.blogspot.com/p/podstawy-rpg.html .


"To, co mnie nie zabije będzie martwe, gdy z tym skończę."
"Nie ma lęku, jak masz sprzęcior w ręku."

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.smka.pun.pl www.xiaolinshowdown.pun.pl www.bazarek.pun.pl www.jumpstylepiekary.pun.pl www.cavallone.pun.pl