#1 2015-07-04 18:57:51

Niewiara

Tkacz Przeznaczenia

Punktów :   

Co to jest RPG i o co w tym chodzi??

JAK ZACZĄĆ GRAĆ W GRY FABULARNE?
Zabawę można zacząć jeśli zbierze się grupa znajomych którzy zgadzają się na wspólną grę i znają zasady. Na tym etapie z grupy wybiera się jedną osobę odpowiedzialną za stworzenie scenariusza (nazywany jest Mistrzem Gry). Reszta graczy tworzy swoje postacie. Najperw ustala się konwencje, która jest praktycznie niczym nie ograniczona. Istnieje wiele podręczników do gry, które przedstawiają konwencje gry. Gracze mogą również stworzyć swoją własną konwencje czerpiąc inspiracje z książek, filmów, komiksów, innych gier jak również z życia i swojej własnej wyobraźni. Takie podręczniki zawsze zawierają szczegółowe zasady obowiązujące w grze (np: zasady tworzenia postaci, testowania jej zdolności).
CO TO ZNACZY BYĆ GRACZEM?
Kiedy już wszyscy uczestnicy zabawy zdecydowali się na wspólną konwencję (np western) oraz zasady mogą przystąpić do tworzenia swoich postaci zgodnie z tymi zasadami. W przypadku tej konwencji prawdopodobnie tworzone będą postacie pasujące do dzikiego zachodu. Opis postaci często zawiera jej historię oraz szczegóły wyglądu, sposobu bycia a nawet wysławiania się. Wszystko to zapisuje się na karcie postaci wraz ze statystykami charakteryzującymi parametry fizyczne postaci (np: jej siłę, zręczność, umiejętności jakie posiada). Te dane wyrażone są w postaci liczby. Korzysta się z nich podczas gry.
CO TO ZNACZY BYĆ MISTRZEM GRY?
Tymczasem Mistrz Gry (MG) przygotowuje scenariusz tak aby pasował do wybranej konwencji. Jeśli jest to western to raczej nie powinni się pojawić kosmici lub smok a raczej bandyci, zagdaka napadu na pociąg albo dama w potrzebie. Mistrz gry wymyśla pewną sytuację w określonym mijescu oraz postacie zaangażowane w tą sytuację. W oparciu o sytuacje tworzy splot wydarzeń w jakie zostaną wplątane postaci graczy. Musi doskonale znać postacie graczy i spróbować przewidzieć co mogą zrobić podczas gry. Mistrz gry nigdy nie planuje takiego scenariusza na sztywno, nie jest to scenariusz filmowy gdzie aktorzy czytają swoją rolę. Mistrz gry przygotowuje jedynie tło fabularne w ramach którego są opisane miejsca, wydarzenia oraz postacie. Całość zapisuje w notatkach które przydają się podczas sesji.
CO TO JEST TA SESJA?
Sesja jest miejscem w którym zaczyna się faktyczna zabawa. Sesja to spotkanie wszystkich uczestników w jednym miejscu. Trwa zwykle kilka godzin w czasie których Mistrz Gry opisuje przygotowane wcześniej miejsca i wydarzenia a gracze opisują jak reaguje ich postać na to co przedstawia MG.
Mistrz gry opisuje gdzie znajdują się postacie, jak wygląda okolica lub pomieszczenie, jakie otaczają ich przedmioty. Wszystko za pomocą słów. Realizując przygotowany scenariusz opisuje pierwsze wydarzenia. Może pojawia się jakiś człowiek i coś mówi do postaci? Wtedy MG mówi graczom co mówi wcześniej opisana postać. Może coś się dzieje niedaleko graczy, ktoś ucieka albo doszło do walki? Wtedy MG opisuje jak wygląda to wydarzenie z perspektywy graczy. Wszystko co opisuje MG dotyczy świata, które otacza postacie graczy. MG nie ma prawa opisywać co robią same postaci. To zadanie należy do graczy!
CO ROBI GRACZ NA SESJI?
W chwili kiedy MG opisze otoczenie postaci oraz wydarzenie w którym postacie mogą wejść w interakcje, do gry wkraczają gracze i ich postacie. Gracze mówią co robi ich bohater. Jeśli podeszła do nich postać i gracze usłyszeli jak MG mówi do nich udając głos tej postaci prosząc ich o pomoc. Gracze mogą zareagować i to w zupełności od nich zależy co zrobią ich postacie. Mogą zadeklarować, że udają się w inne miejsce, albo, że angażują się w walkę, albo, że odpowiadają coś innej osobie i wtedy mówią to co mówi ich postać. Możliwości są nieograniczone.
CO ROBI MISTRZ GRY NA SESJI?
Mistrz Gry ma za zadanie śledzić deklaracje graczy i opisywać świat, miejsca, wydarzenia i zachowania innych postaci zgodnie z konwencją, logiką, fabułą i torem wyznaczanym przez graczy. Jeśli gracz zada pytanie postaci odgrywanej przez mistrza gry to MG odpowiada, jeśli gracze pójdą do innego miejsca (innego pokoju) to Mistrz Gry opisuje ten pokój. Jeśli postacie graczy wdadzą się w bójkę to Mistrz Gry opisuje jej przebieg.
CO JESZCZE SIĘ DZIEJE PODCZAS GRY?
Jak każda inna gra i ta ma zasady dzięki czemu dostarcza ona większego wyzwania i wrażeń. Kluczowym elementem w tym aspekcie będą testy. Jeśli Mistrz Gry opisał graczom przeszkodę w postaci stromego klifu, którys z graczy mógłby zadeklarował że podejmuje próbę wspinania się na ten klif. W tym momencie wykonuje się test w którym bierze się pod uwagę kilka rzeczy:

•    jak bardzo trudna będzie to wspinaczka określana przez MG na podstawie zrobionego opisu
•    jak dobrze potrafi się wspinać postać – wyrażona w postaci liczby na karcie postaci
•    element losowy – tworzony przez rzut kością do gry
Różne zasady w różny sposób kładą nacisk na te elementy ale efekt jest zawsze ten sam. W zależności od tego jak została przygotowana postać oraz od szczęścia gracza zależy czy jego postaci uda się wspiąć na ten klif.
CZY TO JUŻ WSZYSTKO CO MUSZĘ WIEDZIEĆ?
Przygoda i prawdziwa zabawa jest w chwili kiedy postacie stworzone przez graczy spotykają się i współegzystują ze scenariuszem stworzonym przez Mistrza Gry. Oba elementy – postacie i scenariusz – uzupełniają się i pasować do siebie jak postać powieści do świata książki. Jak główny bohater filmu musi pasować do scenariusza filmu. To wspólny wysiłek graczy i Mistrza Gry sprawia, że gra w gry fabularne daje tyle satysfakcji.


"To, co mnie nie zabije będzie martwe, gdy z tym skończę."
"Nie ma lęku, jak masz sprzęcior w ręku."

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.coolgamersm2.pun.pl www.2sp.pun.pl www.phantomlegion.pun.pl www.js4038.pun.pl www.mat2011ps.pun.pl